Tradedoubler
Tradedoubler är en av de mest välkända aktörerna på den svenska och Europeiska affiliate marknaden och har närmare 150 annonsörer i sin lista. Deras huvudkontor ligger i Stockholm.
I huvudsak jobbar dom med ”leads och ”sales” annonser och listar tydligt sökordspolicy.
Som affiliate kan man börja tjäna pengar innan man ens blivit godkänd, med andra ord, ett välkomstmail/telefonsamtal av sin affiliate manager. I stort sett blir alla sökande affiliates godkända.
Man har tillgång till smidiga listningsfunktioner och bra statistik. Dessutom har dom ett antal nya funktioner som t.ex. adTalk där man kan få provision på telefonförsäljning.
Tyvärr är deras PPC (pay per click) annonser en aningen trögnavigerade.
Tradedoubler jobbar med:
- Affiliatemarknadsföring
- Display- och resultatbaserade online kampanjer
- Sökordshantering
- Teknologi som administrerar alla dina sökordmarknadsföringsaktiviteter i olika medier.
Total har TD omkring 650 anställda på 18 lokala kontor.
Nätverket består av över 1700 annonsörer och 128 000 aktiva webbplatspublishers.
Priser:
Kampanjer - där man betalar per klick under en tidsbegränsad period:
Exponeringen sker i deras bannernätverk och/eller på breda portaler och större annonsplatser. Kostnaden per klick ligger på 6 SEK och CPM 6 SEK (kostnad för 1000 annonsvisningar).
Vill man målgruppsstyra så är det på CPM 8 kr.
I klickpriset ingår tillgång till:
- En dedikerad Campaign Manager - TradeDoubler har en kampanjavdelning där en ansvarig tar hand om kampanjen.
- Spårning - spårningen stödjer kampanjens mål att se vart relevant trafik kommer ifrån (TradeDoublers bakomliggande teknik).
- Optimering - de sidor som genererar relevant trafik (besökare som klickar på erbjudande, går med i kundklubb etc) eller stora volymer får mer exponering under kampanjens gång.
- Grafisk rådgivning - TradeDoublers kampanjavdelning har erfarenhet av bra och mindre bra kampanjer och kan ge rådgivning angående utformning av banners, budskap etc.
- Transparent sitelista - TradeDoubler levererar en rapport där man ser vilka annonsformat som fungerar bäst.
- Rapportering - Under kampanjens gång blir man uppdaterad om resultatet löpande.
Affiliate program - där man i huvudsak betalar per genomförd försäljning:
Emellertid krävs det en initial investering innan man uppnår ett läge där programmet genererar bra försäljningsnivåer löpande.
De fasta kostnaderna är en uppstartsavgift på 20 000 kr för att lägga upp programmet och marknadsföra ett företag i nätverket mot anslutna siter. Sedan tillkommer en löpande månadsavgift på 5 000 kr.
På genomförd försäljning lägger dom 30 % i commission.
Men som sagt, givetvis är målet att komma till en nivå där man löpande tjänar pengar och den fasta kostnaden slås ut på stora volymer – så är fallet med de kunder som idag kör affiliateprogram.
Nätverket består av tiotusentals hemsidor. För större kunder erbjuder TD även konsulttjänster, då dom aktivt arbetar med programmet för att rekrytera partners, optimera ersättingsnivåer etc
Besök